Educatorul are un rol nonintervenţionist în clasă.
Educatorul/profesorul este centrul atenţiei, al clasei şi al activităţii.
Mediul şi metoda încurajează autodisciplina.
Educatorul/profesorul este cel care impune disciplina.
Predarea este, în principal, individuală.
Predarea se face la toată clasa.
Copii de vârste diferite (de la 3 la 6 ani, de la 6 la 9 ani, de la 9 la 12 ani, etc.).
Grupele se formează cu copii de aceeaşi vârstă.
Lucrul în grup îi încurajează pe copii să înveţe singuri şi să se ajute reciproc.
Toate cunoştinţele sunt date de către educator/profesor.
Copilul îşi alege singur activitatea.
Copilul are un orar fix al activităţilor, stabilit de educator/profesor sau de școală.
Copilul descoperă singur conceptele, cu ajutorul materialelor auto-corective.
În procesul de conceptualizare, copilul este dirijat de educator/profesor.
Copilul lucrează atâta timp cât doreşte la proiectul pe care îl alege singur.
Copilul are un timp de lucru stabilit de educator/profesor.
Copilul învață în ritmul propriu.
Ritmul instruirii este fixat de grup şi de orar.
Copilul îşi consolidează învăţarea prin repetiţie şi prin sentimentul reușitei.
Consolidarea învăţării se face din exterior.
În clasă există materiale care se adresează tuturor simţurilor şi ajută la o învăţare totală.
Există foarte puţine materiale pentru dezvoltarea senzorială.
Copilul poate lucra acolo unde doreşte, se deplasează prin clasă şi vorbeşte cu cine doreşte, fără a perturba activitatea altora; poate alege să lucreze şi în grup.
Copilul are scaunul/locul său propriu: i se cere să stea liniştit, să asculte şi să participe în timpul lecţiilor cu toată clasa.
Se organizează un program Montessori de participare a părinților la procesul de educaţie.
Implicarea părinților este redusă şi voluntară, și de multe ori doar materială.