Pedagogia Montessori

CE ESTE MONTESSORI? 

La începutul anilor 1900, dr. Maria Montessori a elaborat această metodă educaţională, pe baza observaţiilor sale ştiinţifice asupra comportamentului copiilor. Având cunoştinţe solide în materie de pedagogie, antropologie și psihiatrie, ea a dezvoltat ideea că fiecare copil se naşte cu un potenţial unic ce trebuie valorificat, copilul nefiind doar un „vas gol” care aşteaptă să fie umplut. Astfel a luat fiinţă o metodă de auto-educaţie şi dezvoltare care se bucură de recunoaştere in toată lumea.

 Modelul pedagogic Montessori pune copilul în centru. Copiii Montessori învaţă într-un mediu non-competitiv şi care-i susţine în permanenţă, concentrându-se pe individualitatea copilului şi pe nevoile lui specifice. Copiii sunt încurajaţi să muncească independent, în ritmul lor, educatorul putând să lucreze cu fiecare în parte sau în grupuri mai mici.

 

MEDIUL ȘI MATERIALELE DINTR-O CLASĂ MONTESSORI

Dr. Montessori a considerat că, pentru ca un copil să facă cele mai productive alegeri şi să îşi exercite controlul asupra alegerilor făcute, mediul înconjurător trebuie să fie special proiectat astfel încât să stimuleze o activitate constructivă din partea acestuia.

Fiind una dintre modalităţile prin care acest mediu este pregătit, ordinea facilitează concentrarea și dorinţa copilului de a alege. Materialele Montessori îi ajută pe copii să facă alegerea dorită prin faptul că acestea sunt expuse pe rafturi aflate la o înălțime potrivită vârstei, pe mese sau pe covoraşe (când le utilizează alţi copii).

Clasa Montessori este aranjată pe „zone”, de obicei delimitate de dulăpioare cu rafturi joase. Fiecare „zonă” conţine materiale specifice subiectelor respective (artă, muzică, matematică, limbă, ştiinţă etc.) Materialele de pe rafturi au ca scop atragerea interesului copilului şi acumularea cunoştinţelor prin utilizarea repetată. Cele mai multe sunt făcute din lemn, vopsite în culori primare sau culori care atrag interesul copilului (ex. Turnul roz). Fiecare material are un scop bine determinat şi este de dorit ca să fie utilizat exclusiv în acel scop.

Materialele care formează curriculumul sunt prezentate în secvenţă ierarhică, existând şi o legătură complexă cu materialele din diferite alte zone ale aceluiaşi curriculum.