Acomodare

Adaptarea la noul mediu și separarea de părinții pentru o perioadă poate fi un proces însoțit de multă încărcătură emoțională. Atât pentru copil cât și pentru părinți. Fiecare copil/individ este unic. Fiecare copil are propriul ritm de dezvoltare, propria personalitate și propria toleranță la schimbări. În această perioadă, copilul dumneavoastră va avea nevoie de sprijin emoțional și timp alocat pentru a putea trece lin prin acest proces al adaptării la noul mediu.

Educatorii de la clasă vor veni în sprijinul acestui proces și vă vor oferi informațiile necesare în urma observării copiilor, pentru a face ca acest proces să fie blând, potrivit nevoilor fiecărui copil în parte. Va fi nevoie de ajutorul dumneavoastră în realizarea transferului de încredere și începerea unei relații cu copilul dumneavoastră.

ACOMODAREA DIN PRIMA SĂPTĂMÂNĂ

Este de recomandat să îi oferiți copilului dumneavoastră detalii despre începutul anului școlar doar cu o zi sau două înainte, într-un mod calm și succint, explicându-i ce se așteaptă de la el. Vorbiți-le copiilor în termeni generali despre activitățile de la grădiniță și amintițile rutina zilei, în funcție de programul stabilit împreună cu educatoarea. Atunci când copiii știu ce urmează să li se întâmple, se vor simți în siguranță și posibilitatea anticipării evenimentelor le va oferi mai mult timp pentru a se pregăti emoțional.

PERIOADA DE ACOMODARE PENTRU COPIII DE 3-6 ANI

În prima zi, copilul vine în vizită, însoțit de părinți doar la timpul de afară, la joacă în curte, în a doua zi, copilul va începe să petreacă timp și în clasă, ca în a treia zi, să crească timpul petrecut în clasă și să se continue și cu timpul petrecut afară, fără masă momentan.

În funcție de adaptarea din zilele precedente, în zilele următoare crește timpul petrecut la clasă și, la recomandarea educatoarei, copilul poate începe să rămână la masă și apoi la program de somn și afterschool.

Dacă pe parcursul zilei sunteți nerăbdător să știți cum se descurcă copilul dumneavoastră în primele zile, puteți să dați un telefon. Asigurați-vă că veniți la timp să luați copilul acasă, pentru că la sfârșitul zilei e posibil să simtă din nou teamă.

Este foarte important pentru copil să se simtă în siguranță și să nu se simtă uitat. În primele zile ați putea chiar să veniți mai repede să îl luați acasă, să capete mai ușor siguranța că vă întoarceți după el. O rutină de despărțire îl va ajuta pe copil să se simtă în siguranță mai rapid.

Înainte de a aduce copilul la grădiniță, amintiți-i cum va decurge ziua și asigurați-l că veți veni să îl luați acasă. Atunci când veniți să-l luați, evitați să formulați întrebări care se bazează pe aspecte negative cum ar fi: Ți-a fost dor de mine?, Ai fost trist(ă) toată ziua? În locul acestor formulări puteți să îi întrebați: Cum a fost azi? sau Vrei să îmi arăți clasa?

 

Să nu uitați că în timp ce pentru familia dumneavoastră această experiență poate fi prima de acest tip, personalul nostru are ani de experiență în a rezolva problema despărțirii de familie. Mulți dintre noi am experimentat aceste sentimente la rândul nostru și știm că este greu la început. Nu ezitați să discutați cu educatoarele sau cu directorii despre nedumeririle sau îngrijorările dumneavoastră, mai ales dacă lucrurile nu se îmbunătățesc după primele zile. Să nu uitați că unii copii se acomodează mai greu decât alții.

Nu vă simțiți descurajat dacă copilul dumneavoastră nu vă povestește amănunțit ce face la școală, pentru că de cele mai multe ori participă la mai multe activități pe parcursul zilei și nu și le poate aminti pe toate. Un alt lucru pe care nu trebuie să-l uitați este că pe noi ne preocupă mai ales procesul de învățare și nu neapărat produsul. Multe dintre cunoștințele dobândite de copil sunt încă greu de exprimat. De cele mai multe ori e nevoie de răbdare și de încredere din partea părinților în ceea ce privește ieșirea la suprafață a cunoștințelor și abilităților dobândite de copil într-un mediu Montessori.